80 år med entusiasme for bil og mennesker.

Familien Gumpen har solgt bil siden 1936. Selv om bilfaget har vært gjennom enorme forandringer, er det gode humøret og omtanken for de ansatte en uforandret hjørnestein i bedriften.

Vi er bilfolk, og vi er veldig tydelige på at vi skal drive med det, sier Per Helge Gumpen. Han leder bil-delen i Gumpen Gruppen og har med seg faren Helge Gumpen og søsteren, Nina Berit Gumpen Hansen i styret. Familiebedriften har vokst til å omfatte ti bil- og motorforhandlere fra Porsgrunn og Skien i øst til Mandal og Lyngdal i vest, samt eiendomsforvaltning av næringsbygg.

En livsstil

Siden starten har «storfamilien» vokst, og omfatter godt og vel 360 ansatte. Alle som har vært innom en Gumpen-forhandler merker raskt at familiefølelsen preger hele bedriften. Det er mer enn butikk, mer enn bilforretning, mer enn bare en arbeidsplass. For oss er det en måte å leve på, mer enn en jobb, forklarer Nina, som har hånd om eiendomsforvaltningen.  Hun har jobbet i bedriften fra hun var 17 år og fikk sommerjobb på sentralbordet.

Jeg har vasket biler og hatt hånd om bilutleie, jobbet litt på kontor. Så ble det eiendom etter hvert.  Selv om vi har funnet hver vår plass, er vi opptatt av å hjelpe hverandre hvis vi kan. Det er ingen båser. Verdien av bedriften måles ikke utelukkende i penger, det ligger i kulturen. Far Helge nikker samtykkende, han har fortsatt en hånd på rattet i bedriften gjennom styredeltagelse, selv om det er Per Helge som nå styrer bilkonsernet som i år fyller 80 blankpolerte år.

Første butikk i Markens

Min far Thorvald kom i kontakt med Harald A. Møller, som da var Chrysler-importør, under en bilutstilling på Gimlemoen i 1936. Da tok han skrittet over i bilforhandlernes rekker. Gumpens Auto A/S ble startet på hjørnet av Markens gate og Dronningens gate. Min far Thorvald og Harald utviklet et personlig vennskap. Jeg vokste nærmest opp bak et bilratt.

I 1948 fikk Gumpen agenturet for Volkswagen, og samme året kom de første bilene, Volkswagen Type 1, utviklet av Ferdinand Porsche. Bilen fikk tilnavnet «boble», men ikke før sent på 1960-tallet. Ingen hadde nok noen særlig tro på dette, bilen var jo veldig spesiell, både utseendemessig og teknisk. Bakruta var delt i to, karosseriet formet som ei marihøne. Den luftkjølte, lille boksermotoren satt over bakakselen, og under panseret foran befant bagasjerommet seg. Fjæringen var også annerledes.

Selv kom Helge inn i firmaet for 61 år siden. Han har til og med kjørt rally med flere bobler, men er beskjedenheten selv når vi spør om merittene. Men han har blant annet deltatt i Rally Sørland. Jeg begynte i 1955, en junidag, erindrer han. Da var han læregutt på bilverkstedet, og ble siden utdannet bilmekaniker, frem til han tok skrittet opp som teknisk leder fra 1960 til 1970. Daglig leder ble han i 1971, for 45 år siden.

I 1948 fikk Gumpen agenturet for Volkswagen, og samme året kom de første bilene, Volkswagen Type 1, utviklet av Ferdinand Porsche. Bilen fikk tilnavnet «boble», men ikke før sent på 1960-tallet.

Man skulle kanskje tro at utfordringene står i kø når man driver bedrift sammen med familien, men det første som slår enhver som har befatning med den jordnære toppledelsen er smilet og varmen man blir møtt med av de tre.

Vi møtes jevnlig og diskuterer anliggende saker, og vi har vel på det nærmeste daglig kontakt, sier Helge.  Ingen av dem kan huske å ha hatt store uoverensstemmelser seg i mellom. Nei, vi trives sammen. Jeg tror vel vi alle tre er drevet av det å skape og utvikle noe, der ligger den reelle kapitalen i bedriften. Hos menneskene. Og det å ta godt vare på de ansatte er selve nøkkelen i bedriftsfilosofien. Det smitter over på kundene.

Det ligger nedfelt i kjerneverdiene våre; OMTANKE, REDELIGHET, HUMØR og NYTENKENDE, sier Per Helge, som står bak utarbeidelsen av verdigrunnlaget. – Dette vil vi at skal prege alt vi gjør, hvordan vi er og hvordan vi oppfattes. Det inspirerer til en offensiv måte å tenke på, og gir oss lyst til å lykkes. Vi føler at vi ønsker å være med på å sette standarden, om du skjønner.

Og det skal være gøy og lystbetont å komme på jobb hos Gumpen. Vi skal være et samfunn og ha det bra sammen. Da blir det også en god plass å være for kundene våre. Alle som driver med salg vet at de første to minuttene i møte med en kunde er de viktigste. Da er det avgjørende at stemningen og det gode humøret er på plass. Det er en del av grunnmuren i alt vi driver med, sier Per Helge

Ansvar for ansatte 

Han understreker at det å drive et så stort konsern også innebærer et samfunnsansvar.

Vi har et ansvar for alle i den «utvidede» familien vår, at de har det bra på jobb. Derfor legger jeg vekt på å treffe hver eneste nyansatt. De skal oppleve å jobbe et sted hvor det er omsorg for den enkelte. Vi skal være den beste samarbeidspartneren for både kunder og leverandører. Dette er verdier vi har vokst med, og det er verdiene vi vil videreføre i alle ledd. I et marked der stadig færre bilforhandlere har et nært forhold til eierne, tenker Gumpen-familien at de har et nærmest unikt fortrinn. Det er nemlig ikke mange familiebedrifter igjen i denne bransjen.

Noe av styrken ligger nok i eierinteressen. Opp gjennom årene har vi hatt anledning til å jobbe med det vi har hatt lyst til og interesse for, og vi har kunnet utvikle oss og ta ansvar der vi følte det naturlig. Det er slik det har vært i familiebedriften, og den familiefølelsen ønsker vi at alle våre ansatte skal føle. Og i dag er ikke kundeforholdet over når man triller ut av butikken med ny bil. Det har bare så vidt begynt. Gumpens mantra er og har alltid vært: «Kvalitet i alle ledd».

Vi står i en tøff konkurranse, og vi tar ikke lett på posisjonen som markedsledende bilkonsern i vår region. Derfor er det ekstra viktig at vi bryr oss. Hver dag. Og det er lett, fordi vi driver med det vi har aller mest lyst til, det er en lidenskap og en livsstil for oss, sier Per Helge.

Utvikling og design av Egde Consulting