Foto_Alt du trenger å vite om elbil-lading
Når burde jeg lade bilen? Hva er egentlig forskjellen på lynlading og hurtiglading?
Skrevet av: Benedicte F. Glenne

Alt du trenger å vite om elbil-lading

Skal du lade bilen for første gang? Kanskje du skal legge ut på langtur og er usikker på hvordan hurtigladere fungerer? I denne artikkelen har vi samlet en rekke tips og triks som skal gjøre det litt enklere å få til, både for nybegynnere og kanskje for deg som har hatt elbil en stund også. 

Lad bilen trygt hjemme

For å få raskere lading, og i tillegg unngå brannfare og jordingsfeil, anbefaler vi alle med elbil å installere en ordentlig hjemmelader.
En dedikert ladeboks er den eneste trygge og lovlige formen for hjemmelading. Det er ikke lenger lovlig å installere vanlig stikkontakt for lading via "ladekladden" som følger bilen. Denne formen for lading skal kun benyttes til nødlading. 

Hjemmelading kalles også normallading. Når du lader via ladeboks, benyttes en kabel som tåler høy belastning over tid. Ladekabelen har en "Type 2 - støpsel, som passer laderen i den ene enden og bilen i den andre.

Visste du at selve laderen faktisk sitter inne i bilen din? Ladeboksen leverer kun strøm inn til bilen, mens selve ladingen foregår inne i bilen. Strømnettet vårt leverer vekselstrøm, mens bilen kun kan benytte seg av likestrøm. Ved normallading foregår denne omgjøringen inne i bilen, mens ved hurtiglading skjer det utenfor bilen slik at strømmen kan mates rett inn i bilens batteri. Det gjør at bilen kan lades mye fortere enn når omgjøringen foregår i den lille boksen i bilen. 

Zaptec hjemmelader fra Gumpen Gruppen & Oneco
Gumpen og OneCo leverer markedets tryggeste elbillader. Ferdig installert hjemme hos deg til kun 15 990,- ink mva for 3,6kw - 22kW.

Hvor lang tid tar det å normallade bilen min?

Det er flere punkter som spiller inn på hvor lang tid det tar å lade bilen, men ofte sier vi at det tar ca. en natt. Ting som påvirker hastigheten:

  • Bilen din - Kapasiteten på bilens ombordlader avgjør hvor fort det er mulig å lade. Har du en bil med 3,3kW omgordlader, vil den aldri kunne ta imot mer enn dette.
  • Strømnettet - Det vanligste i Norge er å ha 240V strømnett. Da vil du normalt ikke få mer en 7,4kW effekt.
  • Temperatur - Både varme og kulde vil kunne påvirke ladingen. 
  • Ladeboks - En ladeboks vil ha en viss mengde strøm å tilby. Våre ladebokser tilbyr opptil 22kW lading.

Hva med hurtiglading, da?

"Jeg har hørt at hurtiglader ødelegger bilen min."
"Hurtigladeren sitter fast"
"Hvordan betaler jeg for hurtiglading"
"Hvor lang tid tar det å hurtiglade?"
"Er hurtiglading og lynlading det samme?"

Vi får ukentlig mange spørsmål rundt dette med hurtiglading. Det er ikke så rart, det skrives mye om dette i forum rundt på nettet, og da blir man jo naturligvis bekymret for å ødelegge den nye elbilen. I de tilfeller der er mulig anbefales det alltid å normallade bilen slik man gjør hjemme. Flere populære turistdestinasjoner tilbyr nå også normallading av bilene, slik at du kan stå å lade mens du f.eks er i badeland. Dersom du er på langtur er det i mange tilfeller helt nødvendig med et stopp på en hurtiglader. 

Hvordan lader man på hurtiglader?

Det er to ulike måter å gå frem på, enten via app eller via brikke. 

Vipps:

  1. Åpne Vipps, og benytt funksjonen "scan" for å scanne QR-koden på ladestasjonen.
  2. Koble til bilen
  3. Forhåndsbetal og start lading i Vipps.
  4. Vent til du er sikker på at lading har startet
  5. Lad så lenge du ønsker.
    Kan du unngå å gå over 80% så gjør du gjerne det. Mer om det lenger ned i artikkelen.
  6. Når du er fornøyd med mengden strøm trykker du på "stopp" på laderen eller i bilen
  7. Vent til lading stopper, og kabellåsen løsner
  8. Koble fra lader, og sett skikkelig på plass. Vipps, så er det gjort!

Via app
Én av fordelene ved å velge app, er at det ofte gir mulighet for å finne nærmeste ladestasjon, hvilken hastighet den tilbyr og hvor mange ladere den har. Noen apper oppgir også mest traffikerte tider, slik at du enkelt kan planlegge stoppene dine og minimere sjansen for kø.

  1. Finn ladestasjon og riktig uttak i app
  2. Koble til bilen
  3. Start lading i app
  4. Vent til du er sikker på at lading har startet
  5. Strekk på beina eller ta en matbit mens du venter.
    Kan du unngå å gå over 80% så gjør du gjerne det. Mer om det lenger ned i artikkelen.
  6. Når du er fornøyd med mengden strøm trykker du på "stopp" på laderen
  7. Vent til lading stopper, og kabellåsen løsner
  8. Koble fra lader, og sett skikkelig på plass.

Brikke:

  1. Velg riktig kobling 
  2. Koble til bilen
  3. Scann brikken 
  4. (Noen ladestasjoner må du her trykke "start")
  5. Vent til du er sikker på at lading har startet
  6. Gå en tur, spis en is, la barna leke litt på lekeplassen.
    Kan du unngå å gå over 80% så gjør du gjerne det. Mer om det lenger ned i artikkelen.
  7. Når du er fornøyd med mengden strøm trykker du på "stopp" på laderen
  8. Vent til lading stopper, og kabellåsen løsner
  9. Koble fra lader, og sett skikkelig på plass.

Så enkelt kan det gjøres.

Men.. Hva med lynlading da?
Lynlading er den hurtigste formen for lading, og fungerer på samme måte som hurtiglading, men med enda mer effekt i laderen. Det er ikke alle biler som vil kunne få utnyttet disse 

Jammen.. er det ikke skadelig for bilen da?

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det du bør unngå er å utelukkende lade via hurtig- eller lynlading. Benytter du hurtig- eller lynlading av og til skal ikke dette være skadelig for batteriet. Les mer om dette her. 

Bilen min lader ikke i den hastigheten det er oppgitt på ladestasjonen.

Først og fremst: Det er bilen din som bestemmer hvor fort den lader.
Ofte er det bilen som setter begrensninger ved hurtiglading. Enten fordi den ikke er laget for å ta imot så høy effekt som laderen gir, eller fordi batteriet er for kaldt eller for varmt. Det hender selvsagt også at en ladeboks er defekt, men i de fleste tilfeller er det bilen selv som begrenser ladingen for å unngå unødig slitasje på batteriet. De fleste biler lader hurtigst om du kobler til hurtigladeren når du har mellom 10% og 20% igjen på batteriet.

Dersom to biler er koblet til samme lader, deler disse på effekten til ladeboksen. Står det at effekten kan være opptil 150kW, vil hver bil få opptil 75kW tilgjengelig.

Egolf - lading

Men er det ikke skadelig å lade over 80%?

De fleste biler lades fortest fra 10% til 80%. Du har kanskje hørt at det anbefales å kun lade opp til 80%? Dette er for å bevare batteriets helse. Ved å tømme helt, og å lade til maksimum ofte, vil du degradere lithium ion-batterienes celler, og over tid gjøre effekten og rekkevidden kortere. Det betyr likevel ikke at du ALDRI skal kjøre bilen under 20% eller lade til over 80%, men det ikke anbefalt å gjøre dette til vanlig. Skal du på langtur kan du derfor starte på 100%, men helst ikke lade over 80% på hurtiglader.

Gumpen tipser

  • Planlegg i forhold til været: Både ladehastighet og rekkevidde påvirkes av været. Det er veldig kjent at bilens rekkevidde påvirkes av kaldt vær, men også regn påvirker rekkevidden merkbart. Kulde og varme vil også påvirke ladehastigheten.
  • Invester i en smart hjemmelader: Den henter data fra sikringsskapet ditt som hjelper deg å utnytte strømmen du har, på en smartest mulig måte, samtidig som den skåner sikringen. Les mer eller bestill her.
  • Lad batteriet ofte isteden for å kjøre det helt tomt.
  • Ikke la bilen stå med nesten tomt, eller helt fullt batteri over tid. Vi anbefaler å ha mellom 25% og 50% om bilen skal stå parkert i ferien.