![Foto_Hjulstillingskontroll](/media/43cfhqe3/adobestock_286414906.png?width=1920&height=1080&v=1d9f2d5cb69ba80)
Hva gjøres på en hjulstillingskontroll?
Under en hjulstillingskontroll på bil, blir flere viktige aspekter av bilens hjul og styring grundig undersøkt for å sikre at de er riktig justert. Her er de viktigste elementene som sjekkes:
-
Tå-inn/Tå-ut: Dette refererer til vinkelen på hjulene i forhold til bilens langsgående akse. Feil tå-inn/tå-ut kan forårsake ujevn slitasje på dekkene og påvirke bilens styreevne.
-
Camber: Camber er vinkelen på hjulet sett fra forsiden av bilen. En positiv camber betyr at toppen av hjulet stikker ut mer enn bunnen, mens en negativ camber er det motsatte. Feil camber-vinkel kan føre til ujevn dekkslitasje og påvirke bilens stabilitet.
-
Caster: Caster er vinkelen som skapes av styreakselens tilt fremover eller bakover sett fra siden av bilen. Denne vinkelen påvirker retningsstabiliteten og styringsvinkelen.
-
Hjulbaseforskjeller: Dette innebærer å sjekke om det er forskjeller i avstanden mellom hjulene på hver side av bilen, noe som kan indikere problemer med understellet eller akslene.
-
Styrerespons og -sentralisering: Kontroll av hvorvidt styringen responderer korrekt og returnerer til sentral posisjon etter sving.
-
Hjulspissing: Dette er vinkelen hjulene peker i forhold til hverandre når bilen kjører rett frem. Riktig hjulspissing sikrer god retningstabilitet.
Hjulstillingskontrollen hjelper til med å sikre at bilen håndterer kjøringen din korrekt, gir maksimal levetid for dekkene, og bidrar til en tryggere kjøreopplevelse. Eventuelle avvik som oppdages under kontrollen kan justeres for å bringe hjulene tilbake til bilprodusentens anbefalte spesifikasjoner.
Visste du at?
Hjulstillingskontroll har man holdt på med helt tilbake til hestevognenes tid. Allerede da forsto man viktigheten av å ha hjulene riktig justert for optimal ytelse og redusert slitasje.